Przejdź do treści

Historia zmian

nerthus-banner

Artykuł zawiera listę zmian dokonywanych na stronie nerthus.pl.

2023-08-25, Historia zmian, Anward

Pliki: Informacje/Historia zmian.md

Dodano plik zawierający historię zmian w niniejszym repozytorium wraz z opisem syntaxu.

2023-08-25, Dodanie dodatku narratorskiego, Karendar

Pliki: Informacje/Dodatki.md

Dodano link do dodatku narratorskiego.

2023-09-05, Wprowadzenie na stronie startowej i zmiany kosmetyczne, Anward

Pliki: index.md, Informacje/Kontakt.md, Świat gry/Wieści z krainy.md

Dodano sekcję "Wprowadzenie" na stronę startową (index.md):

# Repozytorium Nerthus

Repozytorium dokumentów i wiedzy o świecie Nerthus w grze przeglądarkowej [Margonem MMORPG](https://www.margonem.pl/?).
# Nerthus

## Wprowadzenie

Nerthus jest społecznością zawiązaną wokół świata fabularnego (przeznaczonego do [gry role-play (:fontawesome-brands-wikipedia-w:)](https://pl.wikipedia.org/wiki/Gra_fabularna)) w [Margonem MMORPG](https://www.margonem.pl/?). Sam świat istnieje od roku 2008, a zasady gry fabularnej wykrystalizowały się na przestrzeni lat na podstawie zbiorowego doświadczenia Graczy biorących udział w rozgrywce. Stąd też mechanika gry raczej "podąża za zapotrzebowaniem", niż jest tworzona jak klasyczne zestawy zasad do gier RPG.

Nad stanem gry czuwa Rada Fabularna, wybierana rokrocznie w głosowaniu, a także bezkadencyjny Namiestnik, pełniący funkcję kontrolną. Samą rozgrywkę prowadzą Narratorzy, pełniący funkcję [Mistrzów Gry (:fontawesome-brands-wikipedia-w:)](https://pl.wikipedia.org/wiki/Mistrz_gry), choć możliwe jest granie sesji we własnym zakresie, bez udziału Narratora.

Sesje prowadzone przez Narratorów, wraz z opisami świata gry, są wprowadzane do Repozytorium (dostep ograniczony wyłącznie do osób funkcyjnych). W tej formie, Repozytorium funkcjonuje od marca roku 2017 i zawiera już blisko 1500 unikalnych sesji fabularnych!

Chcesz poznać nas bliżej? Dołącz na [nasz serwer Discord :fontawesome-brands-discord:](/discord)

Zmieniono kosmetycznie opis Wieści z Krainy:

Informacje o bieżących zmianach w świecie gry. Wszystkie zawarte tu informacje należy uznać za 

wiedzę powszechną In-Game.
Wszelkie zmiany konieczne do naniesienia w niniejszym pliku należy zgłaszać Radzie.
Informacje o bieżących zmianach w świecie gry. Wszystkie zawarte tu informacje należy uznać za  wiedzę powszechną In-Game.
Wszelkie konieczne zmiany należy zgłaszać Radzie.

Dodano nicki w sekcji "Skrzynka w grze" na stronie "Kontakt":

## Skrzynka w grze

Skrzynka w grze jest oficjalną formą kontaktu z Radą Fabularną.
Chociaż większość spraw da się ustalić na Discordzie, to wszelkie oficjalne zgłoszenia winny być wysyłane osobom funkcyjnym właśnie tam.
## Skrzynka w grze

Skrzynka w grze jest oficjalną formą kontaktu z Radą Fabularną i Namiestnikiem.
Chociaż większość spraw da się ustalić na Discordzie, to wszelkie oficjalne zgłoszenia winny być wysyłane osobom funkcyjnym właśnie tam.

Namiestnik: Zireath

Radni:

- Fenfin
- Karendar
- Rothen

2023-11-12, Dodanie bannerów autorstwa Fern, Anward

Pliki: index.md, Informacje/Dodatki.md, Informacje/Historia Zmian.md, Informacje/Kontakt.md, Informacje/Narratorzy.md, Mechanika/Kamienie.md, Mechanika/System Umiejętności.md, Mechanika/Tworzenie i rozwój postaci.md, Mechanika/System Magii/Rdzeń Kosmosu.md, Mechanika/System Magii/System Magii.md, Świat gry/Wieści z krainy.md

Dodano sekcję "Informacja o prawach autorskich" na stronie startowej. Dodano tam informacje o własności intelektualnej Garmory oraz autorce (Fern) bannerów na niektórych stronach.

Dodano bannery na wszystkich stronach, których dotyczy ta zmiana.

2023-11-20, Dodanie Listów Gończych w Wieściach z Krainy, Karendar

Dodano podsekcję w Wieściach z Krainy dotyczącą listów gończych.

2023-11-27, Aktualizacja

Pliki: Mechanika/System Magii/Rdzeń Kosmosu.md

Zamieniono obrazek z tabelką zawierającą opis znaków zodiaku na tabelkę markdownową, zawierającą aktualizację Rdzenia Kosmosu z 19 października 2021 roku.

![Tabelka](https://i.imgur.com/85vI4Lo.png)
![Tabelka](https://i.imgur.com/YjN75Fv.png)
![Tabelka](https://i.imgur.com/PkhxB6C.png)
![Tabelka](https://i.imgur.com/jyZJ7SA.png)
![Tabelka](https://i.imgur.com/4Kr0O2I.png)
| Nazwa                         | Symbol      | Data wstąpienia w znak   | Specjalizacja patronująca | Pozostały wpływ   |
|-------------------------------|-------------|--------------------------|---------------------------|-------------------|
| Wodnik <br> (*Aquarius*)      | ♒          | 20 stycznia              | Woda                      | *Wynalazczość, niezależność oraz przekraczanie granic pozwalają zasmakować umiejętności, które dotychczas były niedostępne, aż do zatracenia*. <br> **Szkoła** z najwyższym poziomem zostaje zablokowana. Najsłabsza szkoła uzyskuje jej poziom. Brak efektu w przypadku szkół o równym poziomie bądź braku jednej, najsilniejszej szkoły. |
| Ryby <br> (*Pisces*)          | ♓          | 18 lutego                | Natura                    | *Ucieczka od rzeczywistości w iluzje, które stają się sztuką, znacząco wzmacniają możliwości maga. Jednakże złożoność wyobrażeń uniemożliwia kooperację z innymi.* <br> Podstawowe **iluzje** nie zużywają energii. Zablokowane korzystanie z atrybutu *teoria magiczna*. |
| Baran <br> (*Aries*)          | ♈          | 20 marca                 | Chaos                     | *Czerpanie mocy z czystej agresji wprawdzie wzmacnia magię ofensywną lecz destabilizuje pozostałe szkoły. Tworzenie portali staje się zbyt niebezpieczne.* <br> Podstawowe zaklęcia **zniszczenia** nie wymagają energii maga, jednak przemiana jest zupełnie zablokowana. |
| Byk <br> (*Taurus*)           | ♉          | 20 kwietnia              | Ogień                     | *Stałość, rzeczowość i skupienie ułatwiają snucie wysoce skomplikowanych czarów.* <br> Pozwala tworzyć magazyny energii na dowolnym poziomie **zaklinania**. Ich siła jest zależna od posiadanego poziomu tej szkoły. |
| Bliźnięta <br> (*Gemini*)     | ♊          | 21 maja                  | Elektryczność             | *Wszechstronna wiedza, obiektywizm i niezakłócona emocjami racjonalność, pozwalają skuteczniej przeciwstawiać się sile innych magów.* <br> *Odrzucenie** wzrasta o jeden poziom, lecz nie wyżej niż 4/5 (arcymistrz zyskuje możliwość spętania mocy innego arcymistrza). |          
| Rak <br> (*Canser*)           | ♋          | 21 czerwca               | Ziemia                    | *Instynkt i ciekawość sprzyjają zgłębianiu myśli innych oraz mechanik świata. Skupienie się na sprawach odległych naraża maga na niebezpieczeństwa.* <br> Myśli innych można czytać na poziomie 4/5 **poznania**. W zamian zablokowane jest odrzucenie. |     
| Lew <br> (*Leo*)              | ♌          | 22 lipca                 | Magia                     | *Stanowczość i autorytet pozwalają działać na wielką skalę, jednakże towarzysząca temu duma sprawia, iż przedsięwzięcia te są nieco przyziemne.* <br> **Najsłabsza szkoła** zostaje wzmocniona o jeden poziom, jednak możliwe jest korzystanie wyłącznie z elementów niższych. Brak efektu, jeżeli mag takowych nie posiada. |   
| Panna <br> (*Virgo*)          | ♍          | 23 sierpnia              | Plan astralny             | *Czysta wręcz troska oraz pedantyczność stanowią idealną podstawę do pomocy zagrożonym życiom.* <br> Dodatkowe **przywrócenie** 3/5 jednego organizmu żywego dziennie. W zamian zablokowane jest zniszczenie. |          
| Waga <br> (*Libro*)           | ♎          | 23 września              | Równowaga                 | *Ułatwione jest wyważenie zaklęć z użyciem ich pierwotnej mocy, która zostaje ustabilizowana.* <br> Zaklęcia na poziomie adepta **przemiany** nie wymagają energii, jednak zablokowane jest użycie elementów niższych. |        
| Skorpion <br> (*Scorpio*)     | ♏          | 23 października          | Duchy                     | *Ewokacja pozwala z łatwością sięgnąć po istoty, które dotychczas znajdowały się na granicy możliwości maga. Zgłębienie ich tajemnic ma jednak swój koszt.* <br> Przywołanie zwiększone jest o jeden poziom, lecz nie wyżej niż 4/5. Zablokowane zostają elementy natury i równowagi. |    
| Strzeles <br> (*Sagittarius*) | ♐          | 22 listopada             | Powietrze                 | *Entuzjazm, otwartość oraz szczerość znacząco ułatwiają współpracę z innymi.* <br> **Umożliwia współpracę z magami** posługującymi się innymi szkołami. Jeżeli posiadany jest już atrybut teoria magiczna, to podczas kooperacji zaklęcie maga z kosmosem wzrasta o jeden stopień, lecz nie wyżej niż na poziom 4/5. |     
| Koziorożec <br> (*Capricorn*) | ♑          | 21 grudnia               | Psionika                  | *Wytrwałe, zdyscyplinowane oraz ambitne dążenie do celu wprost prowadzą do czystego profesjonalizmu.* <br> **Najlepiej rozwinięta szkoła**, podniesiona zostaje o jeden poziom, lecz nie wyżej niż na poziom mistrza. W zamian reszta szkół spada o jeden poziom (lub w przypadku poziomu 1/5 zostaje zablokowana). <br> Jeżeli mag posiada już jedną szkołę na poziomie 4/5 lub wyżej, to podniesiona zostaje następna najlepsza szkoła. <br> W razie więcej niż jednej szkoły spełniającej wymogi, gracz dokonuje wyboru. |            

2024-01-15, Dodanie artyykułu opisującego Deklaracje, Anward

Pliki: Informacje/Narratorzy.md, Mechanika/Deklaracje.md

Dodano plik opisujący mechanikę Deklaracji (dawniej: treningów). Zaktualizowano plik Narratorzy.md, w którym dodano sekcje opisującą szerzej uprawnienia narratorskie oraz rozpatrywanie deklaracji przez Narratorów.

2024-01-19, Dodanie standardów społeczności, Anward

Pliki: index.md, Informacje/Standardy Społeczności.md

Dodano standardy społeczności świata Nerthus.

2024-01-19, Zmiany kosmetyczne w Tworzenie i Rozwoj Postaci + uwzględnienie Deklaracji, Anward

Pliki: Tworzenie i Rozwój Postaci.md

Tworzenie i rozwój postaci

nerthus-banner

Aktualizacja z czerwca 2023

Graczy którzy założyli postacie przed tą aktualizacją, proszeni są o skonsultowanie się z Radą w kwestii kompatybilności wstecznej.

Poziomy

Poziomy umiejętności są podzielone w następujący sposób:

  • Początkujący [1/5]
  • Adept [2/5]
  • Zaawansowany [3/5]
  • Mistrz [4/5]
  • Arcymistrz [5/5]

Rozwój

Umiejętności rozwijamy za pomocą punktów umiejętności.

Punkty przyznawane są za sesje oraz klimaty (które opisane są niżej), a ich rozdawaniem zajmuje się Rada. Punkty za sesje przyznają Narratorzy, a za klimaty na podstawie logów - Radni.

Punkty rozdawane są zawsze na początku miesiąca. Pierwsza interakcja danego miesiąca daje Graczowi status aktywnego. Wiąże się to z otrzymaniem bazowego 1 PU w danym miesiącu, oraz możliwością uzyskania następnych. Interakcje oraz sesje nagradzane są według widełek zamieszczonych poniżej, gdzie Gracz na koniec miesiąca otrzymuje pełną liczbę punktów. Pozostałe ułamki punktów przechodzą na następny miesiąc.

Przykładowo: Gracz zebrał w miesiącu 2,4 PU. 1 PU za pierwszy klimat w miesiącu, a pozostałe 1,4 PU za udział w dwóch sesjach. Otrzyma więc na koniec 2 PU, a 0,4 przechodzi na pulę zebranych punktów w następnym miesiącu.

Maksymalnie na miesiąc Gracz może zyskać 5 PU, z czego punkty ponad limitem przechodzą na następny, do maksymalnie 10 w skali roku.

Dobrze gdy Gracz zapisuje obecnie posiadaną ilość Punktów Umiejętności we własnym zakresie! Rada zastrzega sobie jednak prawo do sprawdzenia czy gracz nie manipuluje punktami umiejętności na swoją korzyść, oraz wprowadzenia stosownej korekty.

Wartości za aktywność

Każda czynność Gracza nagradzana jest cząstkowymi punktami umiejętności według podanych niżej maksymalnych wartości. Dodatkowo Gracze poniżej 40 PU otrzymują wartość zdobytych PU z mnożnikiem 1,25.

Sesje Czyli czynności wykonywane z uczestnictwem Narratora. - Sesja - 1 PU.

Narrator może przyznać punkty dodatkowe za wyjątkowe osiągnięcia na sesji. Może to być zarówno bardzo kreatywne podejście do problemu, niesamowicie barwna komenda, brawurowa szarża jak i po prostu coś żenująco śmiesznego. Maksymalnie 0,5 PU.

Przykładowo: działania 4 Graczy na sesji zaskutkowały zadowalającym efektem, Gracze otrzymują po 0,5 PU. Jeden z Graczy całą sesję przewodził swojej drużynie, popychał wątek do przodu, otrzymał za to dodatkowe 0,3 PU. Inny Gracz bardzo pomógł wytłumaczyć zagadnienie mechaniki nowemu Graczowi, za co otrzymał 0,2 PU.

Gracze otrzymali więc:

  • Nowy Gracz - 0,63 PU (mnożnik 1,25 z zaokrągleniem)
  • Gracz A - 0,8 PU
  • Gracz B - 0,7 PU
  • Gracz C - 0,5 PU

Problemy związane z prowadzeniem sesji, nieprawidłową oceną działań czy zaniżoną ilością otrzymanych PU należy zgłaszać Radzie.

Klimaty Czyli czynności wykonywane bez Narratora.

  • Akcje samodzielne - 0,35 PU.
  • Akcje w grupie - 0,5 PU.
  • Napisanie Pracy Magicznej - 3 PU.

Jako klimat rozumie się zarówno rozmowy, wytwarzanie przedmiotów, bójki czy treningi.

W przypadku pracy magicznej, plik należy udostępnić Radzie do wglądu i oceny. Gracz otrzymuje punkty po akceptacji pracy.

Klimacenie i wytwarzanie przedmiotów

Klimacenie z racji na brak Narratora nie może inwazyjnie ingerować w świat gry. Dzielimy tutaj interakcje na inwazyjne i dozwolone:

  • Przykładami interakcji inwazyjnych jest: zabicie niebezpiecznego potwora, wysadzenie muru miejskiego, okradzenie NPCa, włamanie itp.
  • Przykładami interakcji dozwolonych jest: upolowanie jelenia na znanym postaci terenie, zebranie jagód lub ścięcie drzewa w lesie, wytworzenie przedmiotu z posiadanych materiałów, niezobowiązująca rozmowa z zaprzyjaźnionym NPCem itp. W razie wątpliwości co do inwazyjności klimatu należy zgłosić pytanie Radzie.

Wytwarzanie przedmiotów jest rodzajem klimacenia, podczas którego Gracz korzystając ze swoich umiejętności tworzy z posiadanych materiałów przedmiot, lub zaklina go. Komendy powinny dotyczyć procesu tworzenia, metod ale też tego co Gracz chce osiągnąć jako finalny produkt. Przedmiot należy do Gracza, a jakość oraz właściwości przedmiotu zależą od poziomu umiejętności, materiałów oraz komend.

Istotne jest przedstawienie Radzie pełnego zapisu czatu z wytwarzania danego przedmiotu! W innym przypadku przedmiot należy uznać za niewykonany!

Rozwój a poziomy

Rozwój umiejętności do kolejnego poziomu wymaga liczby punktów umiejętności równej poziomowi zaawansowania na jaki chcemy rozwinąć umiejętność oraz niższego poziomu umiejętności. Wyjątkami od tej zasady jest potencjał magiczny. Wygląda to następująco:

  • Początkujący [1/5] – wymagany jest 1 PU.
  • Adept [2/5] – wymagane są 2 PU oraz posiadanie rozwijanej umiejętności na poziomie 1/5.
  • Zaawansowany [3/5] – wymagane są 3 PU oraz posiadanie rozwijanej umiejętności na poziomie 2/5.
  • Mistrz [4/5] – wymagane są 4 PU oraz posiadanie rozwijanej umiejętności na poziomie 3/5.
  • Arcymistrz [5/5] – wymagane jest 5 PU oraz posiadanie rozwijanej umiejętności na poziomie 4/5.

Rozwój poziomów 4/5 oraz 5/5

Podwyższenie poziomu w przypadku umiejętności fizycznych na stopień arcymistrzowski wymaga kontaktu z Radą w celu przeprowadzenia Sesji Sprawdzającej lub innego sposobu weryfikacji adekwatnego do umiejętności Gracza.

W przypadku gdy na poziom mistrzowski podnoszona jest umiejętność magiczna należy skontaktować się z Radą w sprawie przeprowadzenia Sesji Sprawdzającej, zaakceptowania Pracy Magicznej lub innej drogi adekwatnej do postaci Gracza. W przypadku podnoszenia umiejętności magicznej na poziom arcymistrzowski wymagana jest zarówno Sesja Sprawdzająca, jak i Praca Magiczna.

Jeżeli Gracz osiągnął na którejś z postaci poziom 4/5, Rada dopuszcza sytuację gdzie nie musi ponownie przechodzić weryfikacji za pomocą sesji lub pracy.

Praca Magiczna powinna być ściśle związana z zagadnieniem magii. Może to być rozprawa o tym jak dana szkoła magii działa z poszczególnymi elementami, czy też zwykłe rozważania teoretyczne na temat magii i jej możliwości. Musi ona opierać się na bardziej złożonych dziedzinach lub bardzo dobrze wyjaśniać te podstawowe. Minimalna długość pracy to dwie kartki A4 w rozmiarze 11 z domyślnymi dla programu, w którym Gracz tekst zapisał marginesami. Zaleca się by praca była udostępniona online.

Prace Magiczne mogą być upublicznione za zgodą Gracza, a dostępne są poprzez dialog z NPCem w Bibliotece Gildii Nerthus. Nie znaczy to jednak że są również automatycznie dostępne IG.

Rada zastrzega sobie prawo do sprawdzenia umiejętności kandydata który złożył pracę magiczną lub wybrał inny sposób zdobycia wyższego poziomu na sesji sprawdzającej.

Sesję może poprowadzić dowolny Radny lub też dowolny wyznaczony przez Radę narrator.

Uwaga: Podniesienie umiejętności magicznych na poziom mistrzowski i arcymistrzowski możliwe jest dopiero po akceptacji Rady (oraz oczywiście posiadaniu odpowiedniej ilości punktów).

Tworzenie nowych postaci

Gracz tworzący postać na Nerthusie otrzymuje na start dwadzieścia (20) punktów umiejętności. Jeżeli Gracz na początku chce rozwinąć umiejętności do poziomu wyższego niż zaawansowany [3/5] musi dostać zgodę od Rady. Decyzja o tym oparta jest o uzasadnienie posiadania danej umiejętności w historii postaci oraz umiejętność jej odgrywania. Umiejętność ta nie może być jednak na poziomie arcymistrzowskim [5/5]. Nie ma maksymalnej ilości posiadanych umiejętności.

W przypadku śmierci postaci Gracza, traci ona połowę zdobytych punktów, jednak możliwe jest jej "ożywienie" oraz dalsza gra. W przypadku tworzenia nowej postaci, przysługuje jej połowa punktów zdobyty przez Gracza podczas całej rozgrywki.

Przykład:

Postać A Gracza miała łącznie 25 PU. Na postaci B zaczął on z 22 PU, zgodnie z: (25-20)/2+20=22.5, zaokrąglone w dół. Na tej postaci zakończył on rozgrywkę mając 35 PU.

Jego następna postać C będzie więc miała na starcie: (25-20)/2+(35-22)/2+20= 29 PU.

Wzór na punkty dla nowej postaci przedstawia się następująco: (Zdobyte PU Gracza na wszystkich postaciach)/2+20.

Jednocześnie nowo tworzona postać nie może mieć mniej punktów, niż 20.

Rada zastrzega sobie prawo do sprawdzenia tego, czy gracz tworzący nową postać zastosował się do systemu umiejętności oraz prawo do zezwolenia graczowi na wykorzystanie większej ilości punktów lub też wykorzystanie ich w sposób inny, niż opisany.

Usuwanie umiejętności

W przypadku gdy gracz zechce usunąć jakąś umiejętność ze swojej karty postaci może tak zrobić. W takim przypadku wszystkie punkty związane z nią przepadają bezpowrotnie. W wypadku takiego usunięcia umiejętności można zejść poniżej początkowych dwudziestu punktów i nawet w tym przypadku nie przysługuje za nie zwrot. Możliwa jest systemowa zmiana umiejętności które się wykupiło po wcześniejszej zgodzie od Rady.

Rdzenie, Elementy Wyższe i Niższe które zostały wybrane po osiągnięciu wyższych poziomów umiejętności magicznych nie są usuwane wraz z usunięciem umiejętności magicznych, jednak Gracz nie ma dostępu do ww. rdzeni i elementów.

Tworzenie i rozwój postaci

nerthus-banner

Aktualizacja z czerwca 2023

Graczy którzy założyli postacie przed tą aktualizacją, proszeni są o skonsultowanie się z Radą w kwestii kompatybilności wstecznej.

Punkty Umiejętności

Postać otrzymuje Punkty Umiejętności (PU) za:

  • złożenie Deklaracji z jej udziałem:
    • 0.35 PU: deklaracja samotna, bez innych Postaci
    • 0.5 PU: deklaracja w grupie, z innymi Postaciami
  • udział w sesji fabularnej, którą prowadzi Narrator:
    • 0.2 - 5 PU: udział w sesji, zależnie od jakości odgrywania
    • 0 - 0.5 PU: bonus za szczególne osiągnięcia w trakcie sesji
  • 3 PU: praca magiczna, po zatwierdzeniu przez Radę
  • 1 PU: bonusowy punkt za jakąkolwiek aktywność

Rozdawanie PU odbywa się na początku kolejnego miesiąca. Postać otrzymuje tylko pełne zgromadzone PU i nie otrzymuje nadwyżki, która przechodzi na kolejny miesiąc i obejmuje:

  • ułamki PU
  • PU, które przekroczyły miesięczny limit (wynoszący 5 PU)

Przykład:

Postać Hjero Nim (należąca do Gracza Hieronima) zebrała w miesiącu 2,4 PU:

  • 1.4 za udział w dwóch sesjach
  • 1 bonusu za aktywność

Hjero Nim otrzyma 2 PU, a kolejny PU dostanie po otrzymaniu 0.6 brakujących do pełnego punktu.

Rada zachowuje historię rozdawanych PU i sprawdza zgodność z ich ilością w KP Graczy.

Rozwijanie Postaci

Ważne!

W danym miesiącu można awansować wiele Umiejętności, ale o co najwyżej jeden poziom.

System Umiejętności oraz System Magii zawierają Umiejętności i Atrybuty, które Postać może nabyć za PU.

W przypadku Umiejętności, koszt PU potrzebnych do awansowania jest równy osiąganemu poziomowi. Atrybuty mają swoje indywidualne ceny.

Możliwe jest stosowanie Umiejętności i Atrybutów nieujętych w mechanice gry - są one darmowe, lecz same w sobie nie mają istotnego wpływu na rozgrywkę.

Rozwój Umiejętności na poziom 5/5

Podwyższenie dowolnej Umiejętności na poziom 5/5 wymaga pomyślnego przejścia Sesji Sprawdzającej u Narratora.

Rozwój Umiejętności na poziomy 4/5 i 5/5 (Magia)

Podwyższenie Umiejętności magicznej (pochodzącej z Systemu Magii) na poziom 4/5 wymaga jednej z trzech rzeczy:

  • pomyślne przejście Sesji Sprawdzającej
  • napisanie pracy ściśle dotyczącej rozwijanej Umiejętności magicznej (tzw. praca magiczna). Praca powinna być w formie dokumentu, o rozmiarze kartki A4
  • zgoda Rady na awans Umiejętności bez dodatkowych warunków (np. gdy Postać wykaże się szczególnie tą Umiejętnością w sesji, która odbyła się w przeszłości)

Prace Magiczne mogą być upublicznione za zgodą Gracza, a dostępne są poprzez dialog z NPCem w Bibliotece w Gildii Nerthusa w Ithan. Nie znaczy to jednak że są również automatycznie dostępne In-Game.

Podwyższenie Umiejętności magicznej na poziom 5/5 wymaga dostarczenia zarówno pracy magicznej, jak i pomyślnego przejścia Sesji Sprawdzającej.

Sesje Sprawdzające

Tzw. sprawdzajki. Weryfikują, jak dobrze Gracz radzi sobie z odgrywaniem Postaci:

  • z Umiejętnością na określonym poziomie (4/5 lub 5/5)
  • z niestandardową rasą (np. nieumarły reptiliański półgoblin)

Rada może polecić przejście sprawdzajki w przypadkach bardzo niestandardowych Postaci, np. z trzecią ręką na plecach czy uskrzydloną.

Wytwarzanie przedmiotów

Tworzenie czegokolwiek w grze może odbywać się:

  • na sesji z Narratorem
  • poprzez składanie Deklaracji

Postać musi posiadać do tego wszystkie potrzebne środki, takie jak:

  • Umiejętności: rzemieślnicze, magiczne, naukowe, itp.
  • składniki, części
  • narzędzia, instrumenty alchemiczne
  • energię magiczną, magazyny energii
  • miejsce pracy: warsztat, laboratorium, itp.

Tworzenie nowych postaci

Nowi Gracze otrzymują na start 20 PU do wydania na pierwszą Postać.

Każda nowa Postać (także kolejne Postaci już istniejących Graczy) może mieć Umiejętności o poziomie nie większym, niż 3/5. Nadaine nowej Postaci Umiejętności o poziomie 4/5 wymaga zgody Rady. Nowe Postaci nie mogą mieć Umiejętności na poziomie 5/5.

Nie ma maksymalnej liczby Umiejętności posiadanych przez Postać.

W przypadku śmierci Postaci (nietożsmej z tzw. Character Killem, czyli nieodwracalnym wycofaniem Postaci z rozgrywki), traci ona połowę posiadanych PU.

Dla kolejnych (drugiej, trzeciej, itd.) Postaci, wzór na liczbę PU wygląda następująco:

(PU zdobyte przez Postać w czasie gry (bez początkowych PU)) / 2 + 20

Liczą się PU zdobyte na wszystkich Postaciach danego Gracza. Jednocześnie nowo tworzona postać nie może mieć mniej punktów, niż 20.

Przykład:

Postać A Gracza miała łącznie 25 PU. Na postaci B zaczął on z 22 PU, zgodnie z: (25-20)/2+20=22.5, zaokrąglone w dół. Na tej postaci zakończył on rozgrywkę mając 35 PU.

Jego następna postać C będzie więc miała na starcie: (25-20)/2+(35-22)/2+20= 29 PU.

Wzór na punkty dla nowej postaci przedstawia się następująco: (Zdobyte PU Gracza na wszystkich postaciach)/2+20.

Usuwanie Umiejętności i Atrybutów

Gracz może usunąć dowolne Umiejętności i Atrybuty, lecz PU wydane na nie znikają bezpowrotnie. Wciąż jednak liczą się do sumy PU zdobytych przez Postać.

Możliwa jest systemowa zmiana umiejętności które się wykupiło po wcześniejszej zgodzie od Rady.

W przypadku Systemu Magii, Rdzenie, Elementy Wyższe i Niższe które zostały wybrane po osiągnięciu wyższych poziomów umiejętności magicznych nie są usuwane wraz z usunięciem umiejętności magicznych, jednak Gracz nie ma dostępu do ww. rdzeni i elementów.

2024-02-19, Zmiana nazwy artykułu "Jak zacząć" na "Jak dołączyć", Anward

Pliki: index.md, Informacje/Jak dołączyć.md

Zmieniono nazwę artykułu "Jak zacząć" na "Jak dołączyć".

2024-03-14, Poprawki kosmetyczne w artykule "Jak dołączyć", Anward

Pliki: Informacje/Jak dołączyć.md

Poprawiono błędy kosmetyczne w artykule "Jak dołączyć", dotyczące formatowania markdown.

2024-03-28, Dodanie zakładki "Prace Magiczne", Karendar

Pliki: Świat Gry/Prace Magiczne.md

Dodano zakładkę z pracami dostępnymi w Bibliotece Gildii Nerthus.

2024-04-03, Dodanie pozycji w sekcji Ograniczenia w artykule Deklaracje, Anward

Doprecyzowano, że można deklarować rozwijanie nowych Umiejętności na poziomie podstawowym.

Ograniczenia

Domyślnie, Gracze mogą deklarować jedynie:

  • akcje w zakresie Umiejętności swojej Postaci (np. trening walki mieczem, wytwarzanie dzbana)
  • akcje bez Umiejętności kupowanych za punkty (np. gotowanie, siedzenie w karczmie)
  • (w przypadku spędzania czasu z NPC) potrzebne do tego relacje lub status (np. bycie znanym bogaczem, gdy siedzi się w Gildii Kupców)

Listę dostępnych deklaracji można rozszerzyć o dodatkowe w dwóch przypadkach:

  • gdy dotyczą rozwiniętej relacji z inną Postacią (wyłącznie za zgodą Rady)
  • w ramach wątku (wówczas możliwe deklaracje określa i rozpatruje Narrator prowadzący)

Ograniczenia

Domyślnie, Gracze mogą deklarować jedynie:

  • akcje w zakresie Umiejętności swojej Postaci (np. trening walki mieczem, wytwarzanie dzbana)
  • akcje bez Umiejętności kupowanych za punkty (np. gotowanie, siedzenie w karczmie)
  • rozwijanie nowych Umiejętności (na poziomie podstawowym)
  • (w przypadku spędzania czasu z NPC) potrzebne do tego relacje lub status (np. bycie znanym bogaczem, gdy siedzi się w Gildii Kupców)

Listę dostępnych deklaracji można rozszerzyć o dodatkowe w dwóch przypadkach:

  • gdy dotyczą rozwiniętej relacji z inną Postacią (wyłącznie za zgodą Rady)
  • w ramach wątku (wówczas możliwe deklaracje określa i rozpatruje Narrator prowadzący)