Przejdź do treści

Wieści z Krainy

nerthus-banner

Informacje o bieżących zmianach w świecie gry. Wszystkie zawarte tu informacje należy uznać za wiedzę powszechną In-Game. Wszelkie konieczne zmiany należy zgłaszać Radzie.

Margonem

Informacja o ostatnich zmianach w mapkach

W związku z ostatnimi zmianami wprowadzonymi przez Administrację Margonem, stan nowych mapek na tę chwilę wygląda tak:

  • obóz bandytów w lokacji Ostępy Szalbierskich Lasów jeszcze nie istnieje i znajduje się tam goły las. W tej lokacji, w Cienistym Borze i Lesie Dziwów nie znajdują się bandyci.
  • agresywne rośliny w lokacjach od Zapomnianej Ścieżyny do Ukwieconej Skarpy dopiero zaczynają się tam pojawiać.
  • agresywne rośliny w lokacjach między Winnicą Meflakasti a Agią Triadą ciągle się tam znajdują.
  1. Na przestrzeni ostatnich lat na terenie całej krainy zachodzą dziwne migracje potworów i dzikich ludów. Społeczności akademickie Thuzal i Nithal zachodzą w głowę o co z tym chodzi.
  2. Obwoływacze sprzedają kolejne wydanie Nocnego Gońca!
  3. Po białym śniegu w każdym zakątku krainy pozostało już tylko błoto. Coraz więcej i więcej błota...
  4. Dziwne rzeczy dzieją się ostatnio na południu krainy. W rzadko uczęszczanych ostępach pomiędzy Thuzal, Mythar i Werbin, następuje dziwne poruszenie. Nieliczni podróżnicy, którzy tamtędy przejeżdżają, donoszą o głosach niosących się daleko na zachód od Lasu Dziwów oraz niecodziennie wyglądających roślinach, widocznych z drogi na wschód od Liściastych Rozstajów.
  5. W krainie jest głośno o ostatnich obradach w Ithan, gdzie Ithan, Eder i Nithal zdecydowały o zbudowaniu wspólnej unii. Opinie na ten temat są podzielone, choć dominuje zdumienie, bowiem doprawdy nikt nie spodziewał się takiego obrotu spraw.

Wielka Wyprawa Wojenna na Mulusy!

Sekcja "Wielka Wyprawa Wojenna na Mulusy!

Podsekcja ta jest związana z dziejącym się obecnie wątkiem wyprawy na ziemie Mulusów, która organizowana jest przez Gracza Anwarda, a zarządzana od strony narratorskiej przez Brimm Schadenfreude. W tej sekcji zamieszaczane będą rozmaite informacje dotyczące wątku i zmian na mapach które zostały poczynione w jego efekcie.

  1. Do miasta przybyła duża grupa najemników i zbrojnych z całej krainy jak również z poza niej. W ich szeregach można dostrzec takie osobliwości jak Paladyni z Zakonu Białej Róży, rebeliantów z Maar, Thuzalskie ważne mordy, Tuzmerskich żołnierzy, dzielnych synów Karka-hańskiej arystokracji, wszelakich magów, nietutejszych najemników no i śmietankę Margonem - wory ze wszystkich zakątków krainy. Co dostojniejsi goście pomieszkują w zajeździe Umbara przez co dostępność wolnych pokoi jest tam ograniczona.
  2. Dziesiątego marca rozpoczęto wyprawę. Podpalono las na granicy Leśnej Przełęczy i Tygrysiej Polany. Od południa na horyzoncie kotłował się czarny dym widoczny aż z Ithan, a w nocy na niebie nadal żarzyła się ognista łuna.
  3. Pożar na południowy wschód od Torneg widać tak z Ithan, Eder, jak i samej wioski. Szkarłatna łuna wschodzi z każdym porankiem i upiększa każdą noc od pierwszego dnia wiosny, aż po pierwszą pełnię tejże. Płomienie szaleją i trawią okoliczne lasy, a także nadtrawiają dżunglę i moczary na wschodzie.
  4. Dwudziestego piątego marca podjęto pierwszą otwartą bitwę z Mulusami! Odniesiono zwycięstwo, pomimo nieoczywistego przebiegu walk.

Listy Gończe

  1. W miastach północy wywieszono listy gończe z pieczęciami Zakonu Białej Róży. Pod zarzutem herezji oraz parania się czarną magią poszukiwany jest Modlesius Trocus. Nie podano wysokości nagrody.
  2. Miasto Torneg szuka odpowiedzialnego za atak dnia z dnia 23 listopada 1335 roku nekromantę - Modlesius Trocus. Głowę zbira wyceniono na 1 koronę elancką.
  3. W Eder można znaleźć bardziej groźbę niż list, wymierzony w grupę która napadła na obóz i wywołała pożar na Wertepach Rzezimieszków. Nagroda za dostarczenie łbów winowajców to 15 srebrników, dużo gorzały i szacunek ludzi ulicy.
  4. Ithan wystawiło list gończy za jakimś Elfem i jego drużyną, która napada na wozy i bogatych podróżnych na trakcie do Karka-han. Nagroda za Elfa to 50 srebrników.

Świat

  1. Na wyspie Skeltvor doszło do głośnego porwania wielkiego mistrza Zakonu Czerwonego Sokoła, Eldrica de Aveniu. Wywołało to międzynarodowy skandal, w który zaangażowana jest dyplomacja elancka i dygnitarze paru możnych rodów z Hironii. W związku z tym, atmosfera na wyspie robi się gorąca, a tamtejsza komturia Zakonu Czerwonego Sokoła szykuje się do pacyfikowania zamieszek.
  2. Wielki Mistrz Zakonu Czerwonego Sokoła, Eldric de Aveniu, cudownie odnaleziony w jednej z jaskiń na Skeltvor! O porwanie oskarżył "siły hirońskie w Tetraporcie", co doprowadziło do eskalacji już trwającego skandalu międzynarodowego. Dotychczas serdeczne relacje między ZCS a grupą hirońskich magnatów z rodu Nostitz oziębiły się, a w samym Zakonie zaczyna szykować się rozłam.

Ithan

  1. Miasto przeżyło oblężenie w 1335 roku. Pamiątką tego są czarne mury, przemienione przez złego Arcymaga.
  2. Krata głównej bramy została zniszczona podczas ataku na Ithan.
  3. Straż Ithan ma spore ubytki które chętni uzupełni nowymi rekrutami.
  4. Podobno w piwnicach starego magazynu znajdują się wielkie pająki rodem z Arachnitropii.
  5. Na ratuszu i południowych murach, ktoś namalował czerwoną farbą: “Anward był niewinny”, “Finezjusz Wielkim Poetą Był”, oraz “Wory do jeziora”. W dodatku ostatnio doszedł do tego mural!
  6. Miasto czerpie część zysków z tartaku w Dolinie Yss.
  7. Na biuletynie zawisnęło pismo głoszące: "ZAKAZUJE SIĘ WSZELKICH PRAKTYK NEKROMANCKICH, DEMONOLOGICZNYCH CZY OKULTYSTYCZNYCH", podpisane przez Kapitana miejscowej straży.
  8. Podróżujący konno mogą spokojnie odetchnąć w mieście, gdyż na placu zawsze znajdzie się strażnik pilnujący pozostawionych wierzchowców.
  9. Od lutego 1336, miasto jest w unii politycznej z Nithal i Eder:
    1. (marzec 1336) W mieście pojawił się dziesięcioosobowy oddział kadetów Akademii Wojskowej. Mieszkają w barakach miejskich, wraz z niektórymi strażnikami i dziesięcioma worami z "wojska" Eder. Do momentu wybudowania stajni, kawalerzyści nithalscy będą tylko sporadycznie odwiedzać okolicę.
    2. (koniec marca 1336) Rozpoczęto przebudowę odcinka murów w pobliżu baraków miejskich. Zostaną przystosowane pod stajnię.

Zniszczone Opactwo

  1. Obszar Opactwa wraz z budynkiem należy do Zakonu Białej Róży z Karka-han.
  2. Budynek jest odnowiony, sprawia wrażenie przygotowanego do obrony.
  3. Obecnie Opactwo jest pilnowane przez sir Layonela i paru strażników z Zakonu Białej Róży.

Dolina Yss

  1. Na lewym brzegu Yss funkcjonuje tartak należący do Arbor Vitae.
  2. Pracownicy tartaku pracują pełną parą w celu wypełnienia zobowiązań handlowych. Pomniejsze zlecenia są obecnie ignorowane lub wykonywane ze sporym opóźnieniem.
  3. Drewniane strażnice stojące przy trakcie zostały postawione nakładem tartaku.

Porzucone Pasieki

  1. Schodzenie z traktu grozi śmiertelnymi użądleniami. Teren jest wypełniony agresywnymi, przerośniętymi pszczołami.

Wioska Pszczelarzy

  1. Wieśniacy są wstrząśnięci wymordowaniem jednej z ich rodzin przez pewną Nihonkę.

Torneg

  1. Miastem rządzi burmistrz Cedrik Młodszy, pod okiem Rady Starszych.
  2. Na północnej, południowej i wschodniej granicy Torneg stoją drewniane mury.
  3. W mieście funkcjonują miejskie szklarnie.
  4. Kaplica Sahei została odnowiona przez mieszkańców i działa jak nigdy.
  5. W wiosce stacjonuje dwóch paladynów Zakonu Białej Róży.
  6. Ludność przyzwyczaiła się do mieszkańców z Leśnej Przełęczy, jednak traktuje ich z pewnym dystansem.
  7. Nad miastem ciąży fatum. Torneg ucierpiało podczas licznych konfliktów zbrojnych.
  8. Miasto podniosło się ze zniszczeń po ataku poszukiwanego nekromanty Modlesiusa Trocusa. Burmistrz i ludność jest wdzięczna ochotnikom za ich pomoc.
  9. W mieście funkcjonuje Kompania Wschodniego Torneg, organizacja-spółka należąca do Anwarda, Aerthoniusa i Moiry von Tepes. Aktywnie rekrutuje.
  10. Do miasta przybyła duża grupa najemników i zbrojnych z całej krainy jak również z poza niej. Zbierają się by wziąć udział w kampanii przeciwko plemieniu Muluósów. W ich szeregach można dostrzec takie osobliwości jak Paladyni z Zakonu Białej Róży, rebeliantów z Maar, Thuzalskie ważne mordy, Tuzmerskich żołnierzy, dzielnych synów Karka-hańskiej arystokracji, magowie wszelacy, nietutejsi najemnicy no i śmietankę Margonem - wory ze wszystkich zakątków krainy. Co dostojniejsi goście pomieszkują w zajeździe Umbara przez co dostępność wolnych pokoi jest tam ograniczona.

Łany Zboża

  1. Oberża pod Złotym Kłosem jest odnowiona i znów przyjmuje gości.
  2. W pobliskiej jaskini zalęgły się wielkie mrówki. Na razie nikt nie wsadził kija w mrowisko i panuje spokój.

Leśna Przełęcz

  1. Od zachodniej strony koczuje grupa około piętnastu worów, którzy próbują być pełnoprawnymi i praworządnymi obywatelami Torneg. Część nawet pracuje w okolicy, a piątka z oryginalnych dwudziestu została strażnikami w Werbin.
  2. Do lokalnych byłch worów dołączyli na czas kampanii różnorodni wojacy wraz z logistyką, którzy rozbili w przełęczy obóz.

Stare Ruiny

  1. Przeklęty Zamek jest odnowiony, wygląda jak normalny użytkowy zamek.
  2. Pośród okolicznych lasów i budynków słychać zawodzenia i jęki. Energia dookoła jest mroczna.
  3. Ktokolwiek szedł do zamku już z niego nie wrócił. Czasem na murach widać zjawy.

Ruiny Szabrowników

  1. Aura nad ruinami jest mroczna, jednak ciężko powiedzieć dlaczego.
  2. W Ruinach które ostatnimi miesiącami były nienaturalnie głośne ponownie hula jeno wiatr.

Zatopiony Szczyt

  1. Mieszkańcy taborów stali się bardzo przesądni.

Orla Grań

  1. Przeklęta Strażnica jest opanowana przez demony, które czasem wyłążą na trakt i mordują.
  2. Nad wejście do Przeklętej Strażnicy dynda kościsty wisielec.
  3. Spustoszona Grota została zablokowana solidnymi drzwiami.
  4. Na rozstaju dróg stoi spalone drzewo.
  5. W Orlej Grani istniał kiedyś fort Gildii Cechów. Jego ruiny ciężko dzisiaj wyróżnić pośród zwyczajnych kamieni.
  6. Podobno zauważono tam wzmożoną aktywność kotołaka, która spowodowana może być zniszczeniem lasów na wschodzie. Kotołak poluje na tamtejszą zwierzynę i niekiedy rabuje pomniejsze karawany.

Karka-han

  1. Karka-han jest pełne różnych stronnictw politycznych, jednak obecnie znacząco dominują paladyni.
  2. Po morderstwie burmistrza Hergata organem administracyjnym w Karka-han jest Rada Miejska. W skład wchodzi dziesięć osób: czterech z Karka-han, oraz trzech wybranych z Werbin i trzech z Eder, co jest pokłosiem dawnych wpływów ederskich. Nie ma to jednak obecnie praktycznie żadnego znaczenia.
  3. Gildia Kupiecka w Karka-han ma się coraz lepiej. Zaczyna oferować swoim klientom atrakcyjne pakiety inwestycyjne w mieście Werbin.
  4. Plotkuje się, że każdy członek GK w Karka-han jest mniej lub bardziej uwikłany w pranie brudnych pieniędzy.
  5. W mieście przebywają dwa oddziały wojsk z Eder, które patrolują Przełęcz Dwóch Koron, Przedmieścia oraz miasto.
  6. W mieście funkcjonuje Gabinet Przemian Estetycznych. Podobno umiejętności drowa Zireatha są w stanie całkowicie zmienić wygląd człowieka. Plotki donoszą, że gabinet znów zaczął działać, a terminy nie sięgają na lata do przodu.
  7. Wieczorami słychać zawodzenie dochodzące z nekropolii - straż odradza zapuszczanie się tam.
  8. Wyznawców Akh-Mater w Karka-han dotknął straszliwy cios. Jedna z najgorliwszych wyznawczyń została zamordowana.
  9. W związku z ostatnimi (18 lutego) obradami w Ithan i zawiązaniem unii, wśród KHańskiej szlachty wzbudziły się spiski i intrygi. Rodziny Colvenów, Tylwetów i Regiusów przyjmują podejrzanych gości, także spoza miasta.

Wichrowe Szczyty

  1. Podobno na trakcie z Ithan do Karka-han grasuje bandycka szajka która nie morduje każego jak leci. Dowodzi nią jakiś elf, za którego głowę wyznaczono nagrodę.

Werbin

  1. Werbin w roku 1334 przetrwało bardzo długie i wyniszczające oblężenie mieszanej armii czerwonych oraz szarych orków, goblinów, Krasnoludów z Margorii oraz Wilczego Plemienia. Miasto przetrwało dzięki bohaterskiej organizacji obrony przez najemników.
  2. Arcymistrz przemiany Daelin Midaven przywrócił Aurę Astralną nad Werbin. Istnieje ponowna możliwość teleportacji za pomocą Zakonu Planu Astralnego.
  3. Miasto nie ma faktycznej, twardej władzy. Wszystko dogadywane jest z Enolianem.
  4. Miasto wraz z przyległościami historycznie nazywane było Marchią Werbińską. Obecnie może się kojarzyć dobrze jedynie starszym mieszkańcom, a władzy z pewnym niesmakiem.
  5. Od kiedy Werbin jest dofinansowywane przez Gildię Kupców z Karka-han, Enolian nie ma problemów z wypłacaniem górnikom socjalu. Sami górnicy utożsamiają to jednak ściśle z GK KH i kręcą nosami, że bez tych pieniędzy Enolian zabierałby część socjalu dla siebie i kłamał, że mu nie wystarcza. Trudno ocenić, na ile to prawdziwa informacja, a na ile narzekanie.
  6. Krajobraz dookola miasta jest kompletnie odmieniony: Wszystkie drzewa zostały ścięte w trakcie lub po oblężeniu. Powstałe w ten sposób łąki beztrosko rosną. Wiatr jest przez to znacznie mocniejszy, a Hiliko ma więcej chorych w okresie zimowym, niż w latach przed oblężeniem. Niewiele osób jednak zwraca na to szczególną uwagę - dawniej zajmował się tym Druid Myszor, lecz nie ma go już z nami (nie żyje).
  7. Opuszczony Dom na pagórku jest obecnie odnowiony i zamieszkiwany przez AV.
  8. Wiedźmy zostały wygnane z Werbin lata temu.
  9. Na murach wywieszone są szkielety czerwonych i szarych orków. W miejsce bramy jest kładka nad wilczym dołem.
  10. Na razie na granicy z orkami panuje spokój, chociaż co parę tygodni czerwoni się uaktywniają.

Brama Północy

  1. Wejście do Opuszczonej Kopalni jest zablokowane przez solidne, dębowe drzwi.
  2. Kowal Granihotems nie żyje, Kuźnia na Rozstajach jest prowadzona przez Fegnila Węglobrodego.
  3. Drzewa przy murach miejskich są ścięte.

Wrzosowiska

  1. Na Wrzosowiskach powstał miejski cmentarz.
  2. Drzewo totemów zostało spalone, a w pobliżu niego pojawiły się dziwne ślady.
  3. Drzewa na granicy z Werbin są wycięte, ale wrzosy szybka zapełniają pustkę.

Włości Rodu Kruzo

  1. Magazyn Rodu Kruzo przeszedł pożar, obecnie w jego miejscu są po prostu ruiny.
  2. Drzewa pomiędzy Bramą Północy a goblinimi tunelami są wycięte.
  3. Zbliżanie się do goblinów grozi oberwaniem z broni palnej.

Góry Zrębowe

  1. Na pagórku przy trakcie stoją drewniane palisady tworzące prowizoryczny fort. Jest obsadzony przez Berserkerów, którzy pobierają myto pod różnorodną postacią.
  2. Las jest częściowo wycięty, a jezioro naszpikowane palami.

Eder

  1. Miasto, oraz tereny do Orlej Grani kontroluje burmistrz Eraster wraz z Kapitanem Reliusem.
  2. Miasto, dawniej skąpane w mroku, cieszy się teraz standardowymi warunkami pogodowymi Margonem.
  3. Tytularnym wodzem wojsk oraz doradcą ds. magii w Eder jest czarnoksiężnik Umbrael Regis, jednak jedyną przypominającą o jego istnieniu rzeczą jest siedziba na wzgórzu.
  4. W mieście panuje prawo siły. Obicie komuś mordy nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami, dopóki nie trafi się na silniejszego.
  5. Pax Worus panujący dzięki dyktaturze Umbraela przeszedł do lamusa. Rzezimieszkowie ponownie rzucili się sobie do gardeł, tworząc gangi, bandy i innego rodzaju zorganizowane grupy przestępcze.
  6. Siedziba Kultystów uległa pożarowi, jednak już prezentuje się jako-tako i funkcjonuje. Północno-zachodnia część została strawiona przez ogień, wielu kultystów zginęło.
  7. Wielki Mistrz Kultu został zamordowany, jednakże kultem zarządza już Nowa Mistrzyni. Wyznawcy pod jej komendą stali się o wiele bardziej fanatyczni.
  8. W pożarze umarła także piątka kurtyzan. Dom Schadzek jest o wiele mniej wesoły, a spadek mocy przerobowej znacząco wpływa na nastroje w mieście.
  9. Erastera odwiedzają ostatnimi czasy podejrzane osobniki. W mieście plotkuje się, że burmistrz coś knuje, lecz nie wiadomo, co takiego.
  10. (koniec stycznia) W Eder widziano herszta Kambiona, który spędził kilka dni w towarzystwie burmistrza Erastera. Wraz z hersztem miasto odwiedziło wielu worów z jego grupy, którzy wyjechali potem z miasta z paroma wozami załadowanymi zapasami.
  11. (początek lutego) Do domów w Eder pukają najemnicy Erastera i czasem prowadzą ich mieszkańców do domu burmistrza na krótkie rozmowy. W oczy rzuca się fakt, że odwiedzane są jedynie wory, które do niedawna "pracowały" poza miastem, np. rabując podróżnych na drogach pomiędzy miastami. Co uważniejsi ulicznicy w Eder zobaczą, że ci sami ludzie potem zaopatrują się w broń u znajomych przemytników, czy po prostu na targu w Eder.
  12. Od lutego 1336, miasto jest w unii politycznej z Nithal i Ithan.

Fort Eder

  1. Pieczę nad fortem sprawuje Kapitan Ardelion Relius. Ze względu na obronę fortu przed goblinami w 1333 roku uważany jest za bohatera miasta.

Zasłonięte Jezioro

  1. Nie wiadomo kto obecnie zamieszkuje Kamienne Lokum, lecz nie stoi ono puste.
  2. Lokal technicznie był własnością Gildii Łowców Nagród. Założycielka Brimm Schadenfreude zaginęła, zaś jej następczynię Vandę Vanissę widziano, jak odpływała z Tuzmer statkiem.
  3. Przestrzeń dookoła jest zadbany jak nigdy. Na zewnątrz widać kuźnię, stajnie i nawet pomost.
  4. Przed owym Lokum stoi drewniana tabliczka z przekreślonym “Krasnoludom wstęp wzbroniony”, wydrapanym nań napisem “Krasnolud już tu był”, oraz nowym napisem "Krasnoludy mile widziane!".

Racicowy Matecznik

  1. Ostatnio myśliwi skarżą się na braki w zwierzynie. Napotykane dziki są jakieś dziwne, a ich mięso niesmaczne.

Zapomniana Ścieżyna

  1. Mówi się, że ruiny dawnego kompleksu magicznego zamieszkują mnisi nieznanego wyznania.

Gościniec Bardów

  1. Część lasu przy trakcie jest spalona. Nie do końca wiadomo kto wywołał pożar.

Wertepy Rzezimieszków

  1. Część lasu od strony traktu spłonęła. Nie do końca wiadomo co się stało.
  2. Bandyci tłoczą się blisko traktu. Z jakiegoś powodu nie zapuszczają się blisko miejscowej chaty.

Nithal

  1. W mieście działa NOC, organizacja do zadań specjalnych kierowana przez Materiosa Dragoniusa.
  2. Ludność jest negatywnie nastawiona do przewrotowców oraz magów, dużo bardziej podejrzliwa i chętna do pomocy straży.
  3. Tworzenie organizacji religijnych i magicznych na terenie miasta zostało zakazane.
  4. W siedzibie GK w Nithal, w skrzydle zachodnim, znajduje się Hektor Junior - syn Hektora, zamordowanego przez nieznanych sprawców w Nithal podczas rozruchów terrorystycznych roku 1331.
  5. W Nizinie Wieśniaków została dokonana masakra w gospodarstwie Chlasta. Nie żyje sam Chlast jak i kilkoro jego krewnych. Ocaleńcy przebywają obecnie w mieście pod ochroną straży. Ci sami ocaleńcy roznieśli po mieście informację, że ataku dokonała "oszalała dziewczyna, która krzyczała: Eszma! Chwała Eszmie! Ofiary dla Eszmy!". Dziś wiadomo, że za atak odpowiedzialna była Harume.
  6. Od lutego 1336, miasto jest w unii politycznej z Ithan i Eder
  7. (środek kwietnia 1336) W Nithal zaczął pojawiać się ambasador Elancji. Z plotek wiadomo tyle, że nie odwiedza ratusza, Gildię Kupców.

Zachodnia Rubież

  1. Od południa koło ścieżki ktoś zbudował drewnianą chatę. Podobno to jakiś drak.
  2. Ścieżką przechadzają się czasem strażnicy na patrolu. Doglądają ich łucznicy na murach.

Thuzal

  1. W mieście trwają prześladowania na tle rasowym skierowane w elfy wszelkiej maści.
  2. Mówi się, że Sekta Balarusa została zniszczona – podobno jedynie jednemu kapłanowi udało się uciec z miasta.
  3. W miejskich katakumbach działa dom uciech, który nadzorują ludzie z symbolem Czerwonego Oka.
  4. Rozbójnicy spod Thuzal działali swego czasu w bardzo dobrze zorganizowanych oddziałach. Obecnie jednak jest o nich zadziwiająco cicho.
  5. Podobno driady strzelają do każdego kto zapuści się w ich las.
  6. Skrzydło Wojskowe Thuzal jest ostatnimi czasy bardzo aktywne w krainie.

Mythar

  1. Miasto leży podobno gdzieś pośród zachodnich bagien. Dotrzeć do niego potrafią nieliczni.
  2. Podobno puszcze na południu czasem same się przemieszczają. Miejscowi ostrzegają by nie wybierać się w tamte rejony.
  3. W Mythar działa najlepszy szklarz w Margonem.
  4. Na całej długości trasy od Zapomnianej Ścieżyny po Cienisty Bór można napotkać ślady po potyczkach Berserkerów oraz Górali. Obie strony się nienawidzą, jednak obecnie starają się przede wszystkim unikać strat własnych.

Tuzmer

  1. W mieście funkcjonuje Południowa Kompania Handlowa, kontrolująca sporą część lokalnego rynku wszelkiej maści. PKH można powiedzieć że trzęsie miastem.
  2. Mówi się, że członkowie GK Tuzmer są uwikłani w jakąś dużą aferę przemytniczą, na którą jednak brakuje twardych dowodów.
  3. Część strażników ze Straży Miejskiej to byli żołnierze Gildii Cechów.
  4. Mówi się, że w kanałach, karczmach oraz niektórych domostwach można spotkać niebezpiecznych osobników i przemytników.
  5. W karczmach często można spotkać grupy grające w karty, zwykle chętnie przyjmujące nowych graczy (chętnie nie znaczy że są dla nich od pierwszego słowa przyjaźni).
  6. W Wiosce Rybackiej istnieje stocznia należąca do Miasta Tuzmer. Została swego czasu odkupiona od Bjorna Żelaznoszczękiego.
  7. Mer Losso Minewit zarządził w mieście godzinę milicyjną w związku z plagą szczurów. Mieszkańcy nie mogą opuszczać domów po zmroku pod karą mandatu. Wszelakie przedmioty podlegające handlowi są dokładnie badane przed dalszą wysyłką. Mer zapewnia również, że władze miasta robią co mogą, aby plagi się pozbyć.

Port Tuzmer

  1. Podejrzani ludzie kręcą się w pobliżu Gildii Kupieckiej w Tuzmer. Mówi się, że niektórzy z nich są znani w mieście jako kryminaliści, którzy dokonali serii wymuszeń i rabunków.
  2. Strażników można z łatwością przekupić.

Latarniane Wybrzeże

  1. W Latarnianym Wybrzeżu panuje największe bezprawie, a straż chętnie przymyka oko na wszelkie nieprawidłowości.
  2. Wybrzeże jest głównym punktem przerzutowym przemycanego towaru.
  3. Klify na wybrzeżu zostały zawalone w wyniku pirackiego bombardowania w styczniu roku 1333.
  4. Populacja piratów zmniejszyła się, ich działania nie są tak skoordynowane jak dawniej.

Mirvenis-Adur

  1. Społeczność miasta jest podzielona między frakcje Browarników i Kowali.

Ograbar-Dun

  1. Przejście do zasypanego Ograbar-Dun zostało odkopane przez krasnoludy.

Zagranica:

Maar-Skeltvor:

  1. W sierpniu 1335 roku na Maar zaczęsto pacyfikację przez wojska sojuszu sił powstańców.
  2. W roku 1336 zaprzestano krwawych sądów, głównie z racji na brak następnych winnych do ścięcia.
  3. Wielu rdzennych Maarczyków rozpierzchło się po świecie.